Värilämpötilat

 Xenon-polttimoiden värilämpötila tarkoittaa polttimoiden tuottaman valon väriä. Monissa Xenon-muutossarjoissa ja työvaloissa voidaan värilämpötila valita omien mieltymysten ja käyttötarkoituksen mukaan. Mitä matalampi värilämpötila-arvo on, sitä keltaisempi valo on. Ja mitä korkeampi värilämpötila-arvo on, sitä sinisemmän valon polttimo tuottaa. Ajoneuvojen tehdasasenteisissa xenon-valoissa ja työkoneiden työvaloissa käytetään pääsääntöisesti 4300K värilämpötilaa. 4300K värilämpötilalla olevat polttimot antavat suurimman valotehon (3200 lumenia / 35w polttimo). 

Työvalokäyttöön suosittelemme 4300K ja 5000K värilämpötiloja. 

Alla olevassa kuvassa on esitetty eri värilämpötilojen vaikutus valon väriin. Kuva voi vääristää väriä hieman, ja lopulliseen valon väriin vaikuttaa myös mm. valaisimen materiaalit, mutta kuvasta saa kuitenkin varsin hyvän käsityksen eri vaihtoehdoista.

 3000K värilämpötila on muita xenon-valoja keltaisempi, mutta ei yhtä keltainen, kuin halogeenipolttimon valo. Keltainen valo näyttää muita paremmin sumussa ja sateessa.

 4300K värilämpötila on käytössä lähes kaikissa ajoneuvojen alkuperäisissä xenon-polttimoissa ja lähes kaikissa kalliimman hintaluokan työvaloissa. 4300K värilämpötilalla olevan polttimon valoteho on korkeampi, kuin muissa värilämpötiloissa. Valon väri on lähes valkoinen, mutta hieman kellertävä. Valoteho n. 3200 lumenia / 35w polttimo.
   5000K värilämpötila vastaa valkoista valoa, joka on monien mielestä miellyttävin valon väri auton valoihin. Valoteho on aavistuksen matalampi, kuin 4300K polttimoissa.
   6000K värilämpötila on suosituin autojen rakentelijoiden keskuudessa, jotka hakevat auton ulkonäköön muutosta, mutta arvostavat silti myös hyvää valotehoa. Valon sävy on sinertävä. Valoteho on hieman pienempi, kuin 5000K polttimoissa, mutta silti varsin korkea.
   8000K värilämpötila antaa selvästi sinisen valon, joka monien mielestä parantaa auton ulkonäköä. Valoteho on alhaisempi, kuin muissa polttimoissa. Valoteho n. 2500 lumenia / 35w polttimo.